Coraz więcej Polaków miało styczność z oszustami
Tak wynika z najnowszego badania „Polaków Portfel Własny: Bezpieczeństwo na e-zakupach 2022” przeprowadzonego przez instytut IBRiS na zlecenie Santander Consumer Banku. Respondentów zapytano o kwestie związane z bezpieczeństwem poruszania się w sieci. 26 proc. internautów przyznało, że zetknęło się z zakupami online, po których towar nie został wysłany przez sprzedawcę. Wielu z nas spotkało się również z fałszywymi mailami (21 proc.) oraz kradzieżą danych z karty kredytowej lub debetowej (20 proc.). Aż 15 proc. badanych padło ofiarą przejęcia konta na portalu społecznościowym, nieco mniej poczty elektronicznej (9 proc.). Co ciekawe, 7 proc. uczestników badania nieświadomie udostępniło złodziejom swoje dane wrażliwe, np. numer PESEL.
Chcemy się bronić, ale nie do końca wiemy jak
Rośnie jednak świadomość użytkowników sieci, spośród których aż 78 proc. zadeklarowało, że nie otwiera podejrzanych linków. Jednym z najważniejszych elementów bezpieczeństwa online jest zmiana haseł, jednak o tej procedurze pamięta zaledwie 20 proc. respondentów. Niepokojący jest odsetek ankietowanych, którzy mają w swoich urządzeniach zainstalowany program antywirusowy (63 proc.). Oznacza to, że komputery i telefony pozostałych 37 proc. nie są chronione przed zewnętrznymi atakami. Niewielu pamięta też o posługiwaniu się silnymi hasłami, urozmaiconymi znakami specjalnymi czy dużymi literami (54 proc.). 48 proc. pytanych rezygnuje z łączenia się poprzez nieznane sieci Wi-Fi.
Autorzy publikacji podkreślają, że to zdecydowanie zbyt mała aktywność, zwłaszcza w obliczu trwającej w Ukrainie wojny, która wiąże się również z większym prawdopodobieństwem ataków w sieci. Najczęściej dotykana przez działalność hakerów grupa, to internauci w przedziałach wiekowych 30-39 i 40-49 lat, absolwenci uczelni wyższych, którzy zarabiają powyżej 5 tysięcy złotych netto.
Oszuści nie oszczędzają mieszkańców Elbląga
W 2021 roku Elblążanie zgłosili w Komendzie Miejskiej Policji 97 przypadków oszustw internetowych. W 2022 roku, od początku stycznia do dnia dzisiejszego, jest ich już 43.
- W skład rzeczonych spraw wchodzą też wszelkie oszustwa na portalach ogłoszeniowych, smsy, wiadomości przesyłane za pośrednictwem platform komunikacyjnych, ale również fałszywe informacje o paczkach i opłatach za prąd, które prowadzą nie tylko do wyłudzenia bezpośrednich wpłat, ale również danych wrażliwych – wyjaśnia Jakub Sawicki z zespołu prasowego KMP w Elblągu.
Napisz komentarz
Komentarze