Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Przekop z lotu ptaka - najnowsze zdjęcia i film

Trwają testy i próbne obciążenia mostu Południowego, który lada moment będzie gotowy do użytku. Większość robót konstrukcyjnych wykonano także przy moście Północnym. To dzięki tym dwóm obiektom kierowcy nie będą stać w korkach, czekając aż przez kanał żeglugowy przepłynie statek. Co jeszcze na budowie przekopu Mierzei Wiślanej?
Przekop z lotu ptaka - najnowsze zdjęcia i film

Autor: fot. NDI/Besix

[WIDEO]

- Prace na Mierzei Wiślanej przebiegają zgodnie z harmonogramem. Już w przyszłym roku pierwsze statki będą mogły wpłynąć na Zalew Wiślany bez konieczności pytania o zgodę strony rosyjskiej. W 2023 r. cała, złożona z trzech etapów inwestycja zostanie ukończona

- mówi minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Na Przekopie Mierzei powstają dwa mosty obrotowe, otwierane naprzemiennie, gdy przez budowany kanał żeglugowy będą płynęły jednostki. Dzięki temu ruch z drogi krajowej 501 nie będzie wstrzymywany.

- Na moście Południowym odbywają się właśnie próbne obciążenia. Używamy do tego samochodów ciężarowych, czteroosiowych. Liczba i obciążenie tych ciężarówkę jest tak dobrana, by zbadać najbardziej niekorzystny układ obciążenia dla mostu, co pozwala przetestować jego pracę, ugięcia oraz odkształcenia

– tłumaczy Paweł Ciomek, kierownik robót mostowych z konsorcjum NDI/Besix, które jest generalnym wykonawcą tej inwestycji. 

Jeśli wszystko odbędzie się zgodnie z planem, to most stanie się przejezdny dla kierowców jeszcze w tym miesiącu.

- Czerwiec dla gospodarki morskiej jest szczególny. Jest związany m. in. Świętem Morza i Dniami Morza, które są obchodzone od 1932 roku. W 2021 będą miały obraz wyjątkowy dla tej budowy, bo zostanie oddany do użytku most Południowy

– zaznacza Andrzej Małkiewicz, naczelnik Wydziału Realizacji Inwestycji z Urzędu Morskiego w Gdyni, który jest inwestorem dla tego przedsięwzięcia.

- Prace na etapie pierwszym przebiegają zgodnie z harmonogramem, a nawet go wyprzedzają. Krokiem milowym jest budowa mostu Południowego

– zaznacza.

Jak podkreślają specjaliści z NDI, testowany obiekt jest wyjątkowy. 

- To jeden z najdłuższych tego typu obiektów obrotowych w Polsce. Jego łączna długość to ponad 60 metrów, masa konstrukcji stalowej ustroju wraz z przeciwwagą to ok. 550 – 560 ton. Ciekawostką jest, że pomimo tak specyficznej konstrukcji i masy, został zmontowany co do minimetrów i wyważony co do kilogramów

- podkreśla Paweł Ciomek z konsorcjum NDI/Besix

Północny też z mechanizmami

Ale prace trwają też przy moście Północnym – zaawansowanie robót przy korpusach i skrzydełkach podpór P1, P2, P3 sięgnęło już 95 procent. Kontynuowany jest montaż konstrukcji stalowej (ok. 80%) i mechanizmów ruchu (ok. 60%). Trwa wykonywanie konstrukcji oporowej z gruntu zbrojonego.

Z kolei w rejonie kanału żeglugowego wykonywana jest warstwa wyrównawcza z betonu oraz nadbudowy żelbetowej. W części południowej kończą się prace związane z pogrążaniem ścianek, montażem kleszczy i ściągów. 

- Najważniejszym elementem w części centralnej kanału żeglugowego jest śluza. Tu również widać zdecydowany postęp. Po przełożeniu ruchu z drogi 501 na most Południowy będziemy mogli spokojnie przystąpić do budowy kanału żeglugowego w części południowej. To odcinek o długości ok. 500 metrów

– mówi Andrzej Małkiewicz.

Kamień na sztucznej wyspie

Intensywne roboty odbywają się też w Zatoce Gdańskiej. Trwa pogrążania ścianek szczelnych, zasypywanie grodzy oraz układanie narzutów z kamienia łamanego w części zasadniczej falochronu wschodniego i zachodniego. Na bieżąco odbywają się dostawy betonowych elementów typu Xblock, X-block plus, które są układane na falochronie wschodnim.
Sporo dzieje się również w rejonie sztucznej wyspy na Zalewie Wiślanym. Przypomnijmy, usypana z piasku wydobywanego przy okazji pogłębiania kanału żeglugowego (o powierzchni 181 hektarów) ma być rezerwatem dla ptaków.

- Zrealizowaliśmy większość prac związanych z pogrążaniem ścianek szczelnych - około 9,6 tysiąca metrów bieżących

– mówi Jacek Szymański dyrektor projektu z konsorcjum NDI/Besix. 

- Poza tym zamontowanych zostało 557 sztuk ściągów i wykonano 900-metrowy odcinek geotub. Wciąż trwają roboty czerpalne oraz zasypywanie grobli wyspy. Wykonano też warstwę kamienia hydrotechnicznego na pasie technicznym na odcinku o długości 700 metrów bieżących

– dodaje Jacek Szymański.

Na całej budowie prowadzone są również roboty elektryczne, teletechniczne i sanitarne. Zakończono już m. in. budowę instalacji elektrycznej i teletechnicznej w budynku Kapitanatu. Teraz trwa tam montaż instalacji fotowoltaicznej. Budowane jest też np. oświetlenie w rejonie mostu południowego oraz rond zachodniego i wschodniego.

Co dalej?

W kolejnych miesiącach wykonawca, czyli konsorcjum NDI/Besix, skupi się na pracach kafarowych i narzutowych na falochronach oraz na robotach żelbetowych na koronie falochronu zachodniego i w części lądowej falochronu.

W rejonie kanału żeglugowego będzie trwało wykonywanie warstwy wyrównawczej z betonu oraz nadbudowy żelbetowej, a także pogrążanie ścianek, montaż kleszczy i ściągów oraz wyposażenia hydrotechnicznego. 

Poza tym kontynuowane będą prace przy moście Północnym i zakończą się roboty wewnątrz budynku Kapitanatu. W dalszym ciągu będą prowadzone prace na sztucznej wyspie.
 

- 5 czerwca minęło 20 miesięcy od podpisania umowy na wykonanie pierwszej części budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Do jej zakończenia pozostał zatem rok. Dynamika i wielopłaszczyznowość wykonywanych prac za każdym razem, kiedy odwiedzam budowę, robi ogromne wrażenie. Oprócz kluczowych elementów, jakimi niewątpliwie są mosty, falochrony, śluza i wyspa oko cieszy również budynek Kapitanatu Nowy Świat, w którym aktualnie trwają prace wykończeniowe. Na drugiej części naszej inwestycji – obudowa brzegów rzeki Elbląg oraz budowa mostu w Nowakowie trwają prace przygotowawcze i porządkowe, plac budowy został już przekazany wykonawcy czyli firmie Budimex S.A.

– powiedział kpt.ż.w. Wiesław Piotrzkowski, Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni. 

Magdalena Kierzkowska, rzecznik prasowy Urzędu Morskiego w Gdyni



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklamadotacje rpo
KOMENTARZE
Autor komentarza: kozioł beeeTreść komentarza: gruboData dodania komentarza: 22.11.2024, 09:27Źródło komentarza: Wpadł przez kłótnie z rodzicami. Może mu grozić do 5 lat pozbawienia wolnościAutor komentarza: Mąciciel ze sztumuTreść komentarza: Ostatni toast .. na tytanika do dna .. albo do zgonuData dodania komentarza: 22.11.2024, 00:30Źródło komentarza: Zmarł w szpitalu. Chwilę wcześniej coś wypiłAutor komentarza: Rozpoznałem goTreść komentarza: Znam tego na rowerze taki łukasz mieszka na grunwaldzkiej 1 w bloku takim różowo białym na podajże 9 piętrzeData dodania komentarza: 21.11.2024, 20:20Źródło komentarza: Elbląska policja ustala tożsamość chłopców [WIDEO]Autor komentarza: mobywatelTreść komentarza: to jest typek z ul robotniczej 248 IgorData dodania komentarza: 21.11.2024, 18:15Źródło komentarza: Elbląska policja ustala tożsamość chłopców [WIDEO]Autor komentarza: tatus505Treść komentarza: kiedys pomogłem Policjitez na Nowowiejskiej to wzywano mnie jak złodzieja na komendę miałem zdjete koło w swoim samochodzie podjechała policja i przy sąsiadach pojedzie pan z nami ku radości sąsiadów w końcu się dorobiłData dodania komentarza: 21.11.2024, 17:05Źródło komentarza: Potrącenie na Nowowiejskiej. Apel policjiAutor komentarza: hahahahTreść komentarza: Rodzice pewnie pękają z dumy , taki bombelek to skarbData dodania komentarza: 21.11.2024, 15:58Źródło komentarza: Wpadł przez kłótnie z rodzicami. Może mu grozić do 5 lat pozbawienia wolności
Reklama