Kiedy pracodawca ma obowiązek zapewnienia szafki pracowniczej?
Zasada jest bardzo prosta – szafki pracownicze BHP muszą znaleźć się wszędzie tam, gdzie specyfika pracy wymaga zmiany ubioru przed jej rozpoczęciem. To bardzo szeroka kategoria, w której mieszczą się zarówno zakłady, w których pracownicy mają kontakt z niebezpiecznymi substancjami, magazyny, gdzie panują niskie temperatury, jak i służby mundurowe, których przedstawiciele powinni nosić mundury.
Pamiętaj, że szafki pracownicze nie mogą być „rotacyjne”. Co kryje się pod tym określeniem? Pracodawca ma obowiązek zapewnić swoim pracownikom taką liczbę szafek, ilu pracowników aktualnie zatrudnia, a każda osoba powinna korzystać ze swojej indywidualnej szafki. Dodatkowo zgodnie z §14 ust. 3 załącznika nr 3 do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, szatnia powinna być wyposażona w dwie szafy pojedyncze bądź jedną szafę podwójną – pierwsza szafka lub przegroda przeznaczona jest na odzież roboczą i środki ochrony indywidualnej, a druga na odzież prywatną zatrudnionego.
Szafki pracownicze BHP – jakie są wobec nich wymagania?
Polskie normy bardzo dokładnie określają minimalne rozmiary szafek pracowniczych BHP. Wynoszą one dokładnie: 1800 mm wysokości, 400 mm szerokości i 480 mm głębokości. Współcześnie większość dostępnych na rynku szafek powinna posiadać właśnie takie lub większe wymiary. Jeżeli jednak posiadasz mebel, który został zakupiony przed wprowadzeniem tych przepisów i w związku z tym których z podanych wyżej parametrów jest mniejszy, konieczna jest wymiana takiej szafki. Istotna jest również wspomniana wyżej budowa szafki, która pozwala na osobne przechowywanie odzieży roboczej i prywatnej.
Gdzie znaleźć funkcjonalne i wysokiej jakości szafki pracownicze BHP?
Szafki pracownicze BHP, które spełniają wszystkie powyższe standardy, znajdziesz w sklepie internetowym KART-MAP. W ramach asortymentu tej firmy znajdziesz wiele rodzajów mebli pracowniczych BHP, w tym m.in.:
- szafki z nóżkami;
- szafki bez nóżek;
- szafki jedno-, dwu-, trzy- lub czterodrzwiowe;
- szafki z wygodną ławką, umożliwiającą komfortową zmianę obuwia, np. na buty robocze i wiele więcej.
Pamiętaj, że zapewnienie pracownikom wygody i bezpieczeństwa jest istotne nie tylko ze względu na konieczność przestrzegania przepisów, lecz także znacząco poprawia wydajność pracy i przyczynia się do lepszego samopoczucia współpracujących z Twoją firmą osób. Właśnie dlatego zakup odpowiednich szafek pracowniczych BHP, wykonanych z wysokiej jakości materiałów jest niezwykle ważny. Jeżeli w zakładzie pracy jest szatnia, ten mebel stanowi tam obowiązkowe wyposażenie!