Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu

Kiedy wymienić opony na zimowe? Odpowiedni moment jest kluczowy dla bezpieczeństwa jazdy

Do bezpiecznej jazdy zimą niezbędne są oczywiście opony zimowe, choć w określonych przypadkach sprawdzą się również całoroczne. Jeżeli jednak oczekujemy maksymalnie wysokich parametrów na śniegu i lodzie, zimówki zdecydowanie wygrywają z oponami całorocznymi. Dosyć istotny jest również moment, w którym zimowy komplet opon trafia na koła – założenie ich za wcześnie, lub zbyt późno, wiąże się ze spadkiem parametrów oraz utrudnioną jazdą. Kiedy najlepiej zmienić opony na zimowe?
  • 03.09.2024 11:53
  • Autor: Grupa tipmedia
Kiedy wymienić opony na zimowe? Odpowiedni moment jest kluczowy dla bezpieczeństwa jazdy

Odpowiedni moment na zmianę opon wyznacza temperatura

Optymalny moment na zmianę opon letnich na zimowe przypada, gdy temperatura powietrza na stałe spadnie poniżej 7 stopni Celsjusza. Opony zimowe są bowiem wytwarzane z mieszanki gumowej, która zachowuje optymalną elastyczność w niskich temperaturach. Gdy termometry wskazują więcej niż 7 stopni Celsjusza, guma stosowana do produkcji opon zimowych robi się zanadto elastyczna. W efekcie m.in. samochód staje się mniej stabilny na drodze oraz wydłuża się droga hamowania. Ponadto w wyższych temperaturach opony zimowe zużywają się wyjątkowo szybko i są znacznie bardziej narażone na uszkodzenie.

Analogicznie odpowiedni moment na to, aby założyć opony letnie, przypada w momencie, gdy temperatura na stałe wzrośnie ponad 7 stopni Celsjusza. Przestrzegając tej zasady najłatwiej zapewnić sobie optymalne parametry jezdne zarówno w sezonie letnim, jak i zimowym. Żeby jednak opony mogły zapewnić odpowiedni poziom bezpieczeństwa i osiągów, muszą dysponować odpowiednim zapasem bieżnika.

Kiedy wymienić opony zimowe na nowe?

Zgodnie z przepisami obowiązującymi w Polsce, opony muszą dysponować bieżnikiem w wysokości minimum 1,6 mm. Dotyczy to opon zimowych, letnich i całorocznych. Należy jednak wziąć pod uwagę, że bieżnik zbliżający się do kresu zużycia oferuje coraz niższe parametry. Dlatego wymianę opon zimowych na nowe należy przeprowadzić odpowiednio wcześniej. Producenci opon zalecają, aby zaopatrywać się w nowy komplet zimowy, gdy bieżnik starego osiągnie 4 mm głębokości. Poniżej tej wartości spadek parametrów w zakresie bezpieczeństwa jazdy w sezonie zimowym staje się coraz bardziej widoczny. 

W przypadku opon letnich zalecenia producentów mówią, że najlepiej wymienić je na nowe, gdy ich bieżnik osiąga 3 mm. Opony letnie nie muszą wgryzać się w głęboką warstwę śniegu, ale aby skutecznie odprowadzać nadmiar wody w trakcie jazdy w deszczu, powinny dysponować zapasem bieżnika – gdy bieżnik zetrze się poniżej 3 mm głębokości, znacząco wzrasta ryzyko aquaplaningu. 

Co z wymianą opon całorocznych?

W przypadku opon całorocznych optymalny termin wizyty u wulkanizatora nie jest związany z temperaturą. Wielosezonowa mieszanka gumowa równoważy parametry w niskich i wysokich temperaturach. Dlatego sprawdza się przez cały rok, ale nie zapewnia tak wysokich osiągów, jak mieszanka letnia latem i zimowa zimą. Aby opony całoroczne mogły służyć możliwie długo, należy dwa razy do roku przeprowadzić kontrolę ogumienia, która obejmuje m.in. pomiar głębokości bieżnika oraz rotowanie opon. W przeciwnym wypadku opony będą narażone na przedwczesne zużycie. Na szczęście można to zrobić poza sezonem wymiany, gdy warsztaty wulkanizacyjne są wolne od kolejek. 

Z uwagi na to, że opony całoroczne muszą sobie radzić na śniegu, zaleca się wymienić komplet na nowy, gdy ich bieżnik osiągnie 4 mm głębokości – tak jak w przypadku opon zimowych. Optymalnie zrobić to przed nadejściem sezonu zimowego. Dzięki temu, gdy spadnie śnieg, nasze opony będą dysponować wysokim bieżnikiem, który zapewni maksymalne dostępne parametry.

Artykuł sponsorowany