[WIDEO]
"Mimo wielu wojen, które dotknęły nasz kraj, mimo wielu lat komunizmu Polska dziś zwycięża na Mierzei Wiślanej. (...) Przekazanie do użytkowania tego szlaku wodnego, który będzie umożliwiał swobodne przepływanie pomiędzy Morzem Bałtyckim, Zatoką Gdańską, a Zalewem Wiślanym, Elblągiem, Tolkmickiem to jest wielkie zwycięstwo Polski, wielkie zwycięstwo patriotów, wielkie zwycięstwo tych, którzy rozumieją suwerenność i jego znaczenie" - mówił Andrzej Duda, Prezydent RP.
"To był patriotyzm mieszkańców Elbląga, mieszkańców Warmii i Mazur tych wszystkich, którzy chcieliby ich ziemia się rozwijała. By ten w Polsce zapomniany, ale tutaj pamiętany port elbląski mógł być tym IV portem RP" -mówił z kolei Jarosław Kaczyński, Prezes Prawa i Sprawiedliwości.
"Zostało zakończone wielkie zadanie. To zadanie zapoczątkował premier Jarosław Kaczyński w 2006 i 2007 r., jednak nie mogło ono zostać ukończone z powodu zmiany rządów. Dzisiaj ta droga wodna jest drogą symboliczną. Zrzucamy zależność od Rosji. Przed ziemią elbląską otwierają się nowe możliwości" – powiedział premier Mateusz Morawiecki.
To, co się rzuca w oczy będąc na miejscu to mosty. Jedna z największych hydrotechnicznych inwestycji zakładała także budowę układu drogowego z dwoma, obrotowymi mostami. To jedne z najdłuższych tego typu obiektów w Polsce. Dzięki nim ruch statków nie zakłóci ruchu samochodowego nad kanałem żeglugowym. Łączna długość jednego z dwóch mostów na Mierzei Wiślanej to ponad 60 m, a masa konstrukcji stalowej ustroju wraz z przeciwwagą to ok. 550 – 560 ton. Każdy z tych mostów składa się z 44 elementów, które wytworzone zostały w zakładzie prefabrykacji konstrukcji stalowych, dowiezione na budowę i jak klocki złożone w całość. Najcięższy z pojedynczych elementów ważył ponad 48 ton. Mimo tak specyficznej konstrukcji i masy, mosty zostały zmontowane co do milimetrów i wyważone co do kilogramów.
Dodatkowym elementem tej inwestycji jest sztuczna wyspa, gdzie będzie trafiał urobek z prac czerpalnych i pogłębiania kanału.
Wyspa Estyjska o wymiarach 1906 na 1166 metrów, obwodzie 4,9 kilometra i powierzchni 180 hektarów jest jedną z największych tego typu wysp w Polsce. Tylko powierzchnia stalowych ścianek szczelnych służących do nadania jej kształtu i utrzymania wypełnienia piaskiem z pogłębiania dna toru wodnego wynosi niemal 112,5 tys. m2 – dla porównania pokryłyby one prawie 16 pełnowymiarowych boisk piłkarskich.
Obecnie trwają prace nad II i III etapem tej inwestycji. Od kwietnia 2021 r. modernizowany jest tor wodny rzeki Elbląg oraz budowany jest most obrotowy w Nowakowie, u ujścia rzeki. Natomiast w maju br. wyłoniony został wykonawca prac pogłębiarskich na Zalewie Wiślanym. Zakończenie całości inwestycji nastąpi w 2023 r.
Koszt realizacji całego trzyetapowego przedsięwzięcia to niespełna 2 mld zł.
Poniżej zdjęcia z otwarcia.
Łukasz Nosarzewski
Napisz komentarz
Komentarze