W ramach wspomnianego projektu maturzyści mogą bezpłatnie uczestniczyć, wraz z osobami towarzyszącymi, w koncertach abonamentowych EOK i nie inaczej będzie w marcu oraz kwietniu. Już 17. marca, w Ratuszu Staromiejskim, nastolatkowie będą świadkami smyczkowo-fortepianowego dialogu. Paula Preuss, Magdalena Bojanowicz i Radosław Kurek stworzą tercet, jakiego Sala Koncertowa jeszcze nie widziała i nie słyszała. Dzięki solistom przeniesiemy się w świat kompozycji Francisa Poulenca, Antoniego Dworzaka i Sergieja Prokofiewa. Jedna z nich, Trio fortepianowe nr 4 e-moll op. 90, przeszła do historii jako dzieło, które ludowym charakterem „przypomina najbardziej znamienne utwory Béli Bartóka”.
Z kolei 24. marca i 28. kwietnia, również w Ratuszu, nastolatkowie przekonają się, że sonatowe opowieści kreślone smyczkami kryją w sobie więcej emocji niż ktokolwiek jest w stanie sobie wyobrazić. Kameraliści wyrażą je w towarzystwie maestro Jana Staniendy, którego interpretacje pozostają w pamięci melomanów i krytyków nie na miesiące, nie na lata, a na dekady. W repertuarze sonaty Gioacchino Rossiniego, od ponad 200 lat inspirujące muzyków i urzekające melomanów, a także kompozycje Edwarda Elgara, Feliksa Janiewicza, Mieczysława Karłowicza i Andrzeja Panufnika.
Główną bohaterką kolejnego koncertu EOK stanie się wiolonczela. Prawdziwa dama wśród instrumentów smyczkowych, którą niełatwo okiełznać. Ta sztuka udaje się tylko nielicznym i z pewnością do tego grona zalicza się Yibai Chen. Mowa o laureacie m.in. III nagrody Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego. 4. kwietnia solista wzniesie się, przed elbląską publicznością, na himalaje wiolonczelistyki, gdyż wykona m.in. Koncert wiolonczelowy C-dur Józefa Haydna – jedną z najbardziej wymagających kompozycji smyczkowych w historii. Dzień wcześniej odbędzie się zaś otwarta próba z udziałem maturzystów.
Napisz komentarz
Komentarze