Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Sanepid prosi o numer dowodu? Lepiej zakończ połączenie

Aby zaciągnąć zobowiązanie w niektórych instytucjach finansowych wystarczą podstawowe dane z dokumentu tożsamości. Bez podpisów, wszystko przez internet. Dlatego, zanim podamy komuś tego typu informacje, warto dokładnie przeanalizować, czy przypadkiem nie mamy do czynienia z oszustwem. Nawet wtedy, kiedy pretekstem do ich wyłudzenia jest nasze zdrowie.
Sanepid prosi o numer dowodu? Lepiej zakończ połączenie

Autor: iStock

Pod jaki adres wysłać karetkę?

Dzwoni pracownik sanepidu. Twierdząc, że ktoś wskazał nas jako osobę mającą kontakt z pacjentem zakażonym koronawirusem, prosi o podanie danych niezbędnych do dalszych procedur. Potrzebny jest nr PESEL, dwa imiona i nazwisko, numer i seria dowodu osobistego i adres, pod który ma zostać skierowana karetka wymazowa, aby wykonać test na obecność koronawirusa. W przejęciu i trosce o własne zdrowie łatwo uwierzyć w tę historię i wpaść w sidła oszustów. Złodzieje wykorzystują każdą okazję, aby osiągnąć korzyści majątkowe. Trwająca od dwóch lat pandemia również nie uszła ich uwadze, stwarzając wiele możliwości do uśpienia czujności potencjalnych ofiar.


O jakie informacje prosi sanepid?

„Państwowa Inspekcja Sanitarna prosi o podanie wielu informacji, między innymi numeru PESEL. Wśród tych informacji nie ma, bo nie jest to potrzebne, numeru i serii dowodu osobistego; imion rodziców; rodowego nazwiska matki; daty ważności dowodu, czy przez kogo został wydany. Takie pytanie sugeruje, że mamy do czynienia z oszustem, a nie pracownikiem inspekcji sanitarnej” – wyjaśniła portalowi centrum.fm Katarzyna Wnuk, rzecznik prasowy Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Lublinie.

Jeśli mamy wątpliwości co do rozmówcy, możemy zakończyć połączenie i samodzielnie wykonać i zadzwonić na całodobową infolinię utworzoną do spraw związanych z koronawirusem. Konsultanci dostępni są pod numerem telefonu +48 222 500 115.

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama