Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 25 listopada 2024 17:57
Reklama

Matematyka na maturze do poprawy. Wstrząsający raport NiK

Nauczanie matematyki w szkołach pozostawia wiele do życzenia. Świadczą o tym osiągane przez uczniów niskie wyniki: w latach 2015 - 2017 średnio co szósty nie zdał matury z tego przedmiotu. Aż 42 proc. uczniów kontrolowanych przez NIK szkół ponadgimnazjalnych miała na świadectwach z matematyki tylko ocenę dopuszczająca, czyli 2. Przyczyna tkwi w wadliwym procesie nauczania. Nie dzieli się klas na grupy pod względem umiejętności i wiedzy oraz nie dostosowuje się zadań i tempa pracy na lekcji do możliwości uczniów.
Matematyka na maturze do poprawy. Wstrząsający raport NiK

Autor: fot. Truso.tv

 

Badania międzynarodowe potwierdzają tezę,  że edukacja matematyczna jest jednym z czynników podnoszenia konkurencyjności państw. Biegłość matematyczna sprzyja innowacyjności i wzrostowi produktywności. Podniesienie wskaźnika wyników z testów PISA  (Programu Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów) w obszarze matematyki i nauk ścisłych o 100 pkt przekłada się na roczny wzrost PKB rzędu ok. 1,7 proc.

Tymczasem, jak wynika z kontroli NIK, z nauczaniem matematyki w polskich szkołach nie jest najlepiej. Forma i sposób jej nauczania nie sprzyja pełnemu rozwojowi kompetencji matematycznych u uczniów. Potwierdzają to osiągane przez nich wyniki.

Ponad 42 proc. uczniów skontrolowanych przez NIK szkół ponadgimnazjalnych w latach 2015 - 2017 otrzymało z matematyki na świadectwie tylko ocenę dopuszczającą (tj. dwójkę). W gimnazjum takich uczniów było 23 proc., a w szkołach podstawowych - 10 proc. Z drugiej strony ocenę celującą z matematyki (6) na świadectwach w kontrolowanych szkołach otrzymało tylko 4 proc uczniów gimnazjów, 2 proc. uczniów podstawówek i zaledwie 1 proc. uczniów szkół ponadgimnazjalnych.

Również inne wskaźniki takie jak liczba uczniów  powtarzających klasę  wskazują na problem z nauczaniem tego przedmiotu. Wśród powtarzających klasę w latach 2015 - 2017 aż 61 proc. w szkołach ponadgimnazjalnych otrzymało ocenę niedostateczną z matematyki, a w gimnazjach i szkołach podstawowych - 70 proc. Także liczba uczniów zdających egzaminy poprawkowe z matematyki świadczy o nienajlepszej edukacji tego przedmiotu.

Dane uzyskane z Centralnej Komisji Egzaminacyjnej wskazują, że uczniowie mają z matematyką większe problemy niż z pozostałymi przedmiotami. Bowiem średni wynik egzaminu maturalnego z matematyki w latach 2015 - 2017 średnio wyniósł 55 proc., podczas gdy z języka polskiego - 60 proc., a z języka angielskiego - 73 proc. Co szósty uczeń nie zdał egzaminu maturalnego z matematyki.

Główną przyczyną niepowodzeń polskich uczniów są wady procesu nauczania matematyki. Zarówno kontrola przeprowadzona w 20 szkołach, jak i badania kwestionariuszowe potwierdzają, że pomimo iż uczniowie posiadają zróżnicowaną wiedzę i umiejętności, zdecydowana większość szkół nie dzieli klas na grupy w zależności od umiejętności matematycznych. A tak już się dzieje w przypadku nauki języków obcych.  Tymczasem do podstawowych barier przy realizacji wymaganego programu, uczestniczący w badaniu kwestionariuszowym NIK nauczyciele matematyki zaliczyli właśnie zróżnicowany poziom wiedzy uczniów w klasie. Zapytani o czynniki mogące usprawnić nauczanie matematyki wskazywali m.in. konieczność podziału klas na grupy w zależności od zaawansowania wiedzy i umiejętności matematycznych uczniów. Wymieniali także zmniejszenie liczby uczniów w klasach..

NIK zwraca uwagę, że w 85 proc. zbadanych szkół nauczyciele, choć mieli takie prawo, nie skorzystali z możliwości opracowania własnych programów nauczania. Korzystali wyłącznie ze sposobu realizacji programu zaproponowanego przez wydawnictwa oświatowe w ich książkach. Tymczasem wydawnictwa różnie planują realizację programu. Niektóre, aż 89 proc podstawy programowej, zaplanowanej  na trzy lata, realizują w jeden rok, a w następnym powtarzają to co było rok wcześniej. Zbyt duże skomasowanie, zaplanowanej na kilka lat, podstawy programowej w jednym roku powoduje, że nauczyciele ledwo wyrabiają się z realizacją materiału. Nie zmieniają  jednak tego, tylko wolą korzystać z przygotowanych przez wydawnictwa, gotowych rozwiązań.

Źródło: NiK


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklamadotacje rpo
KOMENTARZE
Autor komentarza: mateosikTreść komentarza: Maurycy i HawranekData dodania komentarza: 24.11.2024, 18:29Źródło komentarza: Elbląska policja ustala tożsamość chłopców [WIDEO]Autor komentarza: Twojstary123Treść komentarza: Zdarza się, dobrze gamoniu że ty jesteś pewnie świetnym kierowcą i nigdy nic ci się nie zdarzyło, a co do tych waszych kosztów za służby, nikt nie prosił i nikt nie kazał wzywać. W takim przypadku nie życzę sobie żeby służby jeździły do alkoholików, czemu niby mam płacić z podatków ? Chory kraj.. ;)Data dodania komentarza: 23.11.2024, 22:11Źródło komentarza: Dachowanie na trasie Elbląg-MalborkAutor komentarza: majonezTreść komentarza: na tacy ona na majorceData dodania komentarza: 23.11.2024, 14:43Źródło komentarza: Elblążanka poszukiwana listem gończymAutor komentarza: Widywany Bardzo częstoTreść komentarza: To Łukasz i Patryk wiecznie się kręcą na grunwaldzkiej na terenie Elzamu często jest Przy swoim wujku który myje okna w samochodachData dodania komentarza: 23.11.2024, 11:11Źródło komentarza: Elbląska policja ustala tożsamość chłopców [WIDEO]Autor komentarza: KierowcaTreść komentarza: Po 1,5 godz. przyjechała karetka. Brawo!!! Kiedy egoiści wpadną na to by puścić ruch jednym pasem??? Ludzie tu stoją!!! Może czas przesunąć te straże pożarne z pasa na którym nic się nie dzieje??? Nikt nie zginął!Data dodania komentarza: 22.11.2024, 18:02Źródło komentarza: Wypadek na drodze S7Autor komentarza: maxTreść komentarza: Nasze służby to porażka !!!!! Ile można się z jednym autem grzebać!!! Parodia !Data dodania komentarza: 22.11.2024, 17:55Źródło komentarza: Wypadek na drodze S7
Reklama