Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama https://www.cmentarz.elblag.pl/

Czy wzrost cen uszczupla koszyki z zakupami? Polacy odpowiedzieli

Według danych publikowanych przez Główny Urząd Statystyczny, jeśli zestawimy ceny towarów i usług z sierpnia bieżącego i ubiegłego roku okaże się, że wartości te wzrosły o ponad 5 punktów procentowych. Wyższe są też płace Polaków. Czy te dwa wskaźniki idą ze sobą w parze? Na to pytanie odpowiedzieli uczestnicy sondażu.
Czy wzrost cen uszczupla koszyki z zakupami? Polacy odpowiedzieli

Autor: iStock

Agencja badawcza Kantar, na zlecenie TVN24 oraz „Faktów” TVN przeprowadziła ankietę, w której zapytała polskich konsumentów o to, jak wzrost cen wpływa obecnie na ich gospodarowanie pieniędzmi i ocenę tych zmian. Zadaniem grupy 1002 pełnoletnich respondentów było określenie, czy zgadzają się z trzema postawionymi podczas rozmowy telefonicznej stwierdzeniami.

Pierwszym z nich było: „Martwi mnie wzrost cen w Polsce”.

Tu pojawił się niepokojący wynik, który wskazuje na to, że podwyżki cen dotknęły naszych portfeli w niebezpieczny sposób. Aż 61 proc. osób zdecydowanie zgodziło się ze stawianą tezą. Kolejnych 18 proc. pytanych wskazało, że „raczej się z tym zgadza”. Jedynie 9 proc. konsumentów biorących udział w sondażu stwierdziło, że zdecydowanie nie martwi się wzrostem cen. 10 proc. z nich wybrało odpowiedź „raczej się nie zgadzam”. 2 proc. rozmówców nie wskazało jednoznacznej odpowiedzi.

Drugie sformułowanie brzmiało: „Zmieniłem(am) swoje zachowania - teraz kupuję mniej”.

Odpowiedzi w tym wypadku były nieco bardziej podzielone. 28 proc. pytanych zgodziło się z takim stwierdzeniem, a kolejnych 22 proc. wskazało, że „raczej się zgadza”. 20 proc. kupujących, pomimo wzrostu cen uważa, że nie kupuje mniej. 24 proc. respondentów skłania się ku odpowiedzi, że raczej tego nie robi. „Trudno powiedzieć” zaznaczyło 6 proc. ankietowanych.

Ostatnie stwierdzenie to: „Przez wzrost cen muszę odmawiać sobie rzeczy, na które do tej pory mogłem(am) sobie pozwolić”.

31 proc, czyli niespełna 1/3 badanych przyznała, że musi rezygnować z zakupów, które wcześniej nie wpływały na domowy budżet. Kolejnych 22 proc. pytanych wybrało odpowiedź „raczej się zgadzam”. 21 proc. respondentów zdecydowanie nie zgadza się z powyższym sformułowaniem, a 23 proc. nie ma pewności, ale skłania się ku negatywnej odpowiedzi, wskazując opcję „raczej się nie zgadzam”. 3 proc. konsumentów nie ma zdania. 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama