Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Dzwoni" telefon z banku"? Uważaj, możesz stracić pieniądze!

Oszuści dzwonią do klientów i podszywają się pod pracowników banku. Mogą twierdzić, że ktoś wziął pożyczkę na Twoje dane lub zrobił przelew. Jeśli podasz im dane logowania, kod BLIK lub kod z narzędzia autoryzacyjnego albo zainstalujesz na ich polecenie podejrzane oprogramowanie - stracisz pieniądze.
Dzwoni" telefon z banku"? Uważaj, możesz stracić pieniądze!

Autor: fot. pixabay

 

PKO Bank Polski ostrzega przed telefonami od osób, które podają się za pracowników banku, powołują się na względy bezpieczeństwa i nakłaniają Cię do podania poufnych danych do bankowości oraz zainstalowania na Twoim urządzeniu aplikacji do zdalnej weryfikacji.

"Uważaj na wszelkie wiadomości (SMS, Messenger, WhatsApp, itp.) od nieznanych Ci osób, podających się za kupujących na portalu sprzedażowym bądź aukcyjnym, w których jesteś proszony o kliknięcie w link i podanie danych. W rzeczywistości to oszuści chcą zdobyć Twoje poufne dane do logowania i autoryzacji transakcji lub dane Twojej karty płatniczej." - ostrzega PKO Bank Polski.

O co mogą prosić Cię osoby, które podszywają się pod pracowników banku?

o podanie poufnych danych do bankowości elektronicznej, w tym np. kod BLIK,

o pobranie ze sklepu Google Play i zainstalowanie na telefonie, tablecie lub komputerze aplikacji do zdalnej weryfikacji, np. TeamViewer QuickSupport, AnyDesk.

O co możesz być proszony po kliknięciu w link z wiadomości od nieznanego nadawcy?

O podanie poufnych danych do bankowości elektronicznej i danych karty.

W rzeczywistości oszuści chcą:

- przejąć Twoje narzędzie autoryzacyjne,
- zdobyć Twoje dane do logowania do bankowości elektronicznej,
- zdobyć dane Twojej karty płatniczej.
- Tak wyłudzone dane można wykorzystać do wykonania nieuprawnionych transakcji z Twojego konta.

 

PKO Bank Polski przypomina, że  nie wymaga instalacji na urządzeniach, z których logujesz się do bankowości elektronicznej, dodatkowego oprogramowania, które miałoby podnosić poziom bezpieczeństwa wykonywanych operacji lub dostępu do serwisu.

Dodatkowo ban przypomina:

- Pracownik banku podczas rozmowy telefonicznej nigdy nie poprosi Cię o podanie mu haseł dostępu do żadnego z serwisów (internetowego, mobilnego, telefonicznego).

- Pracownik banku nie prosi o wypłatę pieniędzy ani wpłatę ich na inne konto. W tym celu nie podawaj kodów BLIK obcym oraz nie korzystaj z ich kodów

- Nie wyrażaj zgody na zainstalowanie na urządzeniu aplikacji pochodzących z nieznanych źródeł

- Nie wyłączaj producenckich mechanizmów bezpieczeństwa na Twoim urządzeniu

- Nie wykonuj działań, o które prosi nieznany Ci nadawca w SMS-ie/wiadomości email, itp.: nie klikaj w linki, nie podawaj danych do logowania, kodów autoryzacyjnych, danych karty.

W sytuacji, gdy odbierzesz telefon od osoby podającej się za pracownika banku, masz jakiekolwiek wątpliwości, czy zasadne jest podawanie kodu z narzędzia autoryzacyjnego lub innych danych, jak również w każdym innym przypadku, w którym podczas korzystania z elektronicznych kanałów dostępu spotkasz się z sytuacją, która wyda Ci się nietypowa, podejrzana lub wzbudzi Twoje zaniepokojenie, skontaktuj się telefonicznie z konsultantem pod numerem 800 302 302 (brak opłat dla numerów krajowych na terenie kraju, w pozostałych przypadkach – opłata zgodna z taryfą operatora) lub +48 81 535 60 60 (do połączeń z zagranicy i z telefonów komórkowych; opłata zgodna z taryfą operatora).

"Jeśli odbierzesz telefon od osoby podającej się za pracownika innej instytucji np. KNF, Prokuratury, Policji czy BIK, skontaktuj się telefonicznie z instytucją na numer telefonu, który jest opublikowany na jej stronie internetowej" - dodaje PKO Bank Polski.

Red.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama