-"Przekop Mierzei Wiślanej to zagrożenie dla Bałtyku, temat palący nie tylko dla Polski. Reagując na liczne Państwa głosy, zorganizowałam dziś spotkanie z komisarzem ds. środowiska Virginijusem Sinkevičiusem, bo "zdecydowane działania są konieczne do ochrony natury i odwrócenia procesu degradacji ekosystemów.”
- napisała na portalu społecznościowym Facebook Róża Thun.
-"Komisarz potwierdził, że #KE traktuje sprawę poważnie. Są zawiedzeni faktem, że mimo obietnic ze strony polskiej, prace na Mierzei ruszyły. Komisarz zapowiedział, że jeżeli sytuacja nie ulegnie zmianie, to w przyszłym miesiącu przedstawi Kolegium Komisarzy wniosek ws. skierowania sprawy do Trybunału Sprawiedliwości UE. W związku z kolejnymi pytaniami o dodatkowe działania, Komisarz nie wyklucza listu do polskiego ministra, wzywającego do zaprzestania prac."
- dodaje Róża Thun.
Prace na Mierzei bez opóźnień
Trwają prace przy inwestycji „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”. Aktualnie w rejonie Zatoki Gdańskiej wykonywany jest port osłonowy (falochron zachodni i wschodni). Na falochronie zachodnim wykonano już 65 % prac, a pogrążanie tej konstrukcji powinno zakończyć się we wrześniu. Montowane będą także na nim kleszcze i ściągi, konstrukcja zostanie zasypana piaskiem, a następnie kamieniem narzutowym.
Prace przy kanale żeglugowym toczą się zgodnie z harmonogramem. W części północnej i południowej powstającego kanału wykonywane są roboty ziemne i pogrążane są kolejne ścianki. W miejscu wykonywanej śluzy powstaje szczelna przesłona w technologii jet-groutingu (iniekcja strumieniowa – proces wzmacniania podłoża gruntowego, polegający na mieszaniu gruntu z zaczynem tłoczonym pod ciśnieniem).
Aktualnie realizowany etap inwestycji to również dwa mosty obrotowe, umożliwiające ciągłe utrzymanie ruchu samochodowego, niezależnie od przepływających kanałem jednostek. Od początku jednym z założeń było zapewnienie priorytetu ruchu kołowego w rejonie kanału żeglugowego.
Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma być gotowy w 2022 r.
"Dzięki temu rozwiązaniu elbląski terminal będzie mógł swobodnie przyjmować mniejsze ładunki towarowe, odciążając od nich porty trójmiejskie, przyjmujące jednostki dalekomorskie. Rozwój portu w Elblągu będzie sprzyjał powstawaniu nowych miejsc pracy, poprawi walory turystyczne miejscowości położonych nad Zalewem Wiślanym oraz wpłynie na rozwój gospodarczy całego regionu północno-wschodniej Polski. Kanał przez Mierzeję także znacząco poprawi atrakcyjność turystyczną miejscowości położonych nad Zalewem Wiślanym"
- przekonuje Ministerstwo Gospodarki Morskiej.
Przekop z lotu ptaka
Łukasz Nosarzewski
Napisz komentarz
Komentarze