Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Interwencja Miejskiego Rzecznika Praw Konsumentów w elbląskim Kauflandzie

Paweł Rodziewicz, Miejski Rzecznik Praw Konsumentów otrzymał sygnały od mieszkańców Elbląga, którzy wyrażali niezadowolenie z wprowadzonych przez elbląskie sklepy wielkopowierzchniowe środków mających na celu ograniczenie ilości klientów na terenie marketów. Chodziło głównie o wprowadzony w niektórych sklepach nakaz korzystania z wózków sklepowych.
Interwencja Miejskiego Rzecznika Praw Konsumentów w elbląskim Kauflandzie

Autor: fot. Rafał Sułek/Ilustracja do tekstu

 

 -"Nie ulega wątpliwości, że w obliczu rozprzestrzeniającej się epidemii koronawirusa konieczne jest ograniczenie pewnych wolności, zarówno obywateli, jak i przedsiębiorców, dla dobra ogółu. Jednakże ograniczenia te powinny być wprowadzane rozsądnie i zgodnie z obowiązującym prawem. Abstrahując zupełnie od tego, czy bez ogłoszenia stanu nadzwyczajnego są to ograniczenia wprowadzone legalnie, oraz czy efekt tych działań będzie w stanie spełnić zamierzony cel, należy zadać pytanie: Czy ciężar obowiązku, jakim jest ograniczenie liczby klientów w sklepie, ma ponosić przedsiębiorca, czy konsument?Oczywiście, że istnieją problemy dużo większej wagi niż sklepowe wózki. Moim obowiązkiem jest jednak reagować na prośby mieszkańców Elbląga. Zatem, jeżeli obowiązek został nałożony na przedsiębiorcę, nie powinien on być realizowany w sposób ograniczający prawa konsumenta. Jest wiele sposobów określenia ilości klientów, które nie będą jednocześnie zmuszać nikogo do zachowań, niezgodnych z ich wolą."

- mówi Paweł Rodziewicz, Miejski Rzecznik Praw Konsumentów.


- "Dodać należy, że obawy klientów niezadowolonych z wprowadzonego nakazu nie są do końca bezpodstawne. Wśród wytycznych Ministerstwa Zdrowia publikowanych w celu przeciwdziałania epidemii jeden z punktów informował „unikaj korzystania ze sklepowego koszyka lub wózka (weź własny koszyk lub torbę)”. Ze zgromadzonych w dniu wczorajszym informacji na temat kilku sklepów wielkopowierzchniowych w Elblągu wynika, że wózki nie są dezynfekowane na bieżąco, a także w wielu przypadkach ilość wózków w sklepie nie odzwierciedla ilości klientów."

- dodaje Paweł Rodziewicz.

Interwencja w Kauflandzie

Paweł Rodziewicz, Miejski Rzecznik Praw Konsumentów skontaktował się z przedstawicielem sieci Kaufland, który w odpowiedzi na jego pytania dotyczące nakazu korzystania z wózków sklepowych odpowiedział:

„Klienci naszych marketów, w tym klienci marketu w Elblągu, mogą zarówno korzystać z wózków zakupowych, jak i przychodzić na zakupy z własną torbą. Jednocześnie podkreślamy, że w trosce o zdrowie i bezpieczeństwo klientów sklepowe wózki są regularnie czyszczone przez naszych pracowników.”

 - "Myślę, że w ten sposób możemy zakończyć toczącą się za pośrednictwem mediów społecznościowych dyskusję. Mam nadzieję, że w obecnej, wyjątkowej i trudnej sytuacji, wszyscy kierować będziemy się zdrowym rozsądkiem i z poczuciem odpowiedzialności brać będziemy na siebie ciężar pewnych wyrzeczeń dla dobra ogółu. Najważniejsze w tej chwili jest zdrowie"

- dodał  Paweł Rodziewicz.

Red.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Klient 04.04.2020 11:01
Ja wczoraj robiłam zakupy o 6 i wchodzili jak chcieli dopiero ok 7.00 posadzili dzika by pilnował. Jedna kasa czynna a ludzi chyba z 20 haha następnym razem jak będę to w takiej sytuacji zadzwonię na policję

??? 04.04.2020 09:05
To mozna wejsc bez wozka czy nie ???

Aska 04.04.2020 10:21
Tak.mozna bez.

Klient 03.04.2020 22:55
Ostatnio miła pani sprzedawczyni straszyła mnie przy kasie, że nie skasuje mi zakupów bo nie mam wózka. Brałem trzy śmieszne rzeczy więc go nie potrzebowałem a informacji na drzwiach o dziwnych zasadach nie czytałem z pośpiechu. Pozdrawiam miłą grubszą panią w okularach za opryskliwe traktowanie klienta

Myśl pozytywnie 06.04.2020 07:05
Po 3 smieszne rzeczy potrzebujesz włazić?brawo

klientka kauflandu 03.04.2020 21:16
To nie prawda ze mozna wejsc ze swoja torba, nie potrzebowalam duzego wozka bo nie robilam duzych zakupow, weszlam z wlasna torba i zostalam poinformowana ze bez wozka nie moge wejsc do sklepu, zostalam wyproszona i kazano mi przyjsc z wozkiem.

A 04.04.2020 10:22
To chyba wynika z tego kto wpuszcza,bo ja 2 dni temu moglam wejść z siatka tylko.

Aga. 04.04.2020 17:10
Witam , ja również miałam taką samą sytuację , nie wpuszczono mnie do sklepu z moją torebką , a wychodząca wypindrowana kobieta wyzwała mnie od ***niętej . WSTYD ! , JAK POTRAFIĄ ELEGANCKIE PANIE UŻYWAĆ NASZEGO PIĘKNEGO JĘZYKA.

Piotr 03.04.2020 16:09
Najlepsze jest to, że większość ludzi chodzi w jednych rękawiczkach kilka dni...Bo rękawiczek nie ma i brakuje ich nawet dla personelu medycznego. To jeszcze gorsze niż gołe ręce które jednak się myje od czasu do czasu.....Ale najważniejsza jest gra pozorów.. .

Grażynka 03.04.2020 15:19
Okropny sklep , nie trzyma standardów brudno , Panie zawsze rozmawiają niż pracować... plotki ploteczki obrabianie *** z klientów

Aśka 04.04.2020 10:27
To mowimy chyba o dwoch roznych sklepach.Bywalam tam codziennie i nie mam uwag.Zawsze swieze warzywa,pełno towaru na polkach, a obsluga uśmiechnięta i pomocna. Moze warto nad soba sie zastanowic skoro tak to odbierasz...Wiecej luzu kobieto!A moze pogadaj czasem z tymi dziewczynami niz tylko wymagac ...to tez ludzie?

Ania 03.04.2020 14:58
Po prostu nie chodźcie do takiego sklepu. Są małe osiedlowe.

Gość. 03.04.2020 10:03
Teraz się czepiają wózków, a przed pandemią, że kleiły się od brudu, to nikomu nie przeszkadzało.

Ludz 03.04.2020 08:08
Pytanie do Pana Rzecznika-dlaczego ochrona obiektu Kaufland nie dopuszcza do dokonania transakcji w kantorze walut osobę poniżej 65roku życia w godzinach10-12. Nie ma takiego wykluczenia w przepisach.

urzędnik 03.04.2020 09:36
W godzinach od 10:00 do 12:00 sklepy i punkty usługowe mogą przyjmować i obsługiwać jedynie osoby powyżej 65 roku życia. Stacje benzynowe i w niektórych przypadkach apteki są zwolnione spod tego przepisu - źródło strona: Serwis Rzeczypospolitej Polskiej. Na stronie MRK też są informacje na ten temat

Tez ludz 03.04.2020 21:13
Bo przepisy mówią że między 10 a 12 obiekt jest dla ludzi 65+. Po drugie na ch... Tobie kobieto (akurat dziś stałem w kolejce i widziałem tą Twoją akcję) ta wymieniona waluta skoro i tak do 12 nie wydasz jej w sklepie czy aptece. Pewnie gwiazdo chciałaś samochód zatankować. Żenada

A 04.04.2020 10:28
???

Zwykły klient 03.04.2020 07:51
Wózek daje pewność odległości? MAtko, co za bzura! Weź sobie kobieto cztery wózki żeby z każdej strony mieć odległość :) Nie będzie mi jakiś burak kazał brać wózka, jak nie chcę. Nie od tego jest ochrona w sklepie. Jeśli ktoś nie umie się zachować i nie trzyma odstępu, to łamie prawo i świadczy o jego głupocie. Na głupote nic nie poradzisz wózkiem. Dla sklepu jest to tylko łatwy sposób liczenia klientów i w *** mają nasze zdrowie

mm2 03.04.2020 09:58
Ze wszystkiego jesteś niezadowolony.Dlaczego zakładasz,że burak kazał Ci brać wózek?I sam za chwilę stwierdzasz,że na głupotę nie ma rady.Siebie krytykujesz?Bo wiekszość ludzi uważa,że każde,nawet pozornie bezsensowne rozwiązanie,które może minimalizować zagrożenie,jest dobre.I nieważne,czy wymyśli to geniusz,czy "burak".

Pracownik 03.04.2020 01:25
Ludzie nie macie innych problemów. Naprawdę duży wózek zakupowy to taki problem. Ja wam powiem po co on jest np. W Lidlu stosowany jest po to aby klient nie stał obok pracownika i sapiac nie pakował zakupów... Wózek daje pewną odległość między klientem a pracownikiem. A przede wszystkim może zapakować się do wózka i później sobie pakować do torby a w tym czasie obsługiwany będzie następny klient. Zrozumcie to dla waszego i naszego dobra.

ZwyklaKlientka 02.04.2020 23:00
Ludzie, no !! Wiecej empatii. Chcecie robic zakupy bezpiecznie, to sie podporzadkujcie. Przeciez pracownicy nie robia tego po zlosci lub z fanaberii. Ja od poczatku epidemii, chodze ze swoja torba czy wozkiem na zakupy, ale gdy obsluga poprosila o to, zeby wziac wozek sklepowy, to tak zrobilam!!! Przynajmniej mialam ten komfort psychiczny, ze wozek oddziela mnie od drugiego klienta, a nie, jak to w przypadku Biedronki, gdy klient prawie wchodzi na plecy!!! Unosicie sie bezzasadnymi, w tym trudnym czasie, pretensjami, a wystarczy troche zrozumienia. Poza tym, nosze w torebce spray odkazajacy, wiec sama moge odkazic wozek, by czuc sie jeszcze bezpieczniej, do tego rekawiczki, a w domu po przyjsciu zachowanie maximum ostroznosci przy wyciaganiu zakupow. Wystarczy, ze stoimy dlugo, w kolejce, to juz jest frustrujace, wiec nie wyładowujmy sie na pracownikach, a docenmy ich i chronmy, bo to tacy sami ludzie, ktorzy tez maja swoje rodziny, do ktorych wracaja po pracy...

Rp 02.04.2020 22:37
Bedzie jeszcze gorzej..... polacy z po i pis wam pomogą

Krajan 02.04.2020 21:03
To sie rzecznik naprawcował, polał wody w tekście i... Zrobione

Gregor 02.04.2020 18:43
Brawa dla Pana Rzecznika. W końcu ktoś kto potrafi coś załatwić!

Reklamadotacje rpo
Reklama