"Jeżeli jest to wykonalne, żeby statki przepływały przez Mierzeję, ale statki , nie kajaki i parkowały w Elblągu to przydałby się Polsce III port, bo mamy Szczecin i on się przytyka trochę, mamy Gdańsk i Gdynię i tam też już jest ciasno. Ja sprowadzam kontenery Yerba Mate z Paragwaju i wolę sprowadzać je przez Hamburg, pomimo że Niemiec zarobi, dlatego, że jest dużo szybciej. (...) W Hamburgu mnie szybciej odprawią, bo mają infrastrukturę lepszą i ciężarówką w jeden dzień dojeżdża do mnie towar. Gdybym na Hamburgu przerzucił mój kontener na coś, co ma wylądować w Gdyni, to stracę kolejny tydzień, więc przydałby się Polsce III port np. w Elblągu, jeżeli jest to wykonalne inżynieryjnie" - mówił Wojciech Cejrowski.
Podczas dyskusji poruszono również kwestię sporną, czyli kto pogłębi 800 metrów drogi dostępowej do elbląskiego portu:
"Trzeba pogłębić i poszerzyć tor wodny do Elbląga, bo jest problem (...) Rząd chce dać 100 mln złotych na tor, ale jak da te 100 mln , to chce przejąć od władz Elbląga własność tego toru (pakiet większościowy w spółce portu - przy przez red)" - mówił prowadzący.
"W sumie przepłynęło 581 jednostek, jak przeliczymy to na dni, to wychodzą średnio 3 kajaki dziennie, czyli za miliardy złotych Jarosław wybudował cuś i 3 sztuki jednostek wodnych dziennie przepływają (...) Rozgrzebali, nie dokończyli, nie zrobili" - podsumował Wojciech Cejrowski.
[WIDEO]
Przypomnijmy, że zakończona we wrześniu 2022 roku część budowy dwudziestotrzykilometrowej drogi wodnej, łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, to jak wiadomo jeszcze nie koniec całej inwestycji. Kanał Żeglugowy wraz z towarzyszącą mu infrastrukturą oraz wyspą na Zalewie Wiślanym był pierwszym etapem, jaki został zrealizowany przez Urząd Morski w Gdyni w ramach programu wieloletniego.
W II etapie na rzece Elbląg przebudowywany jest tor wodny na odcinku o długości około 10,4 km. Celu jest uzyskanie 60 m szerokości na rzece, a w rejonie miejscowości Nowakowo 40 m (mierzonej w dnie). Brzegi wzdłuż rzeki Elbląg zostaną obudowane konstrukcją hydrotechniczną do rzędnej +2,5 m (na odcinkach, na których przebudowywane są wały). Umocnienie brzegów jest realizowane w formie ścianki szczelnej, zwieńczonej żelbetowym oczepem, a tor wodny zabezpieczony zostanie skarpą podwodną. Ponadto, w celu ułatwienia dostępu do rzeki, wybudowane zostaną 2 przystanie niskie na rzędnej +1,2 m wraz ze slipem do wodowania jednostek.
W ramach III etapu realizowana jest budowa toru wodnego na Zalewie Wiślanym, na długości około 8200 m. Przedmiotowe zadanie stanowi istotną część drogi wodnej i swoim zakresem obejmuje tor na odcinku od ujścia rzeki Elbląg do kanału przez Mierzeję Wiślaną, a także wykonanie nowego oznakowania nawigacyjnego. Prace w ramach tej części inwestycji rozpoczęły się w maju 2022 roku.
Kością niezgody jest pogłębienie toru podejściowego do portu w Elblągu, przedstawiciele rządu uważają, że jest to zadanie samorządu, ale jednocześnie mówią, że mogą tę inwestycję wykonać, jeśli miasto zgodzi się na przyjęcie rządowej propozycji, czyli 100 mln zł dokapitalizacji w port w zamian za 51% udziałów w spółce.
O tym między innymi ostatnio rozmawiano w Sejmie. Relacja poniżej:
Łukasz Nosarzewski
Napisz komentarz
Komentarze