Coraz więcej Polaków i Polek przenosi swoje firmy za granicę. Jak mówi wielu przedsiębiorców w naszym kraju – system podatkowo-ubezpieczeniowy (Urząd Skarbowy, ZUS) jest bandycki i zabija rozwój gospodarki, a ta napędzana jest głównie przez małe i średnie firmy. Jak złapać oddech i zacząć cywilizowany biznes? Przenieść firmę np. do UK, a dalej pracować na terenie Polski.

Anglia to najpopularniejszy chociaż nie jedyny kierunek ucieczki przed restrykcyjnymi urzędami, drogim ZUS-em oraz skomplikowanymi przepisami podatkowymi w Polsce. Kierunek brytyjski wydaje się jednak najpewniejszy ze względu na siłę tej gospodarki, stabilność prawa, jasne przepisy oraz przyjazne nastawienie instytucji państwa do biznesu.

Jeżeli zastanawiasz się czy Twoja firma może przenieść swoją działalność do Anglii, skontaktuj się z Aexea Consulting, profesjonalnych doradców, którzy należą do potężnego holdingu biznesowego w Wielkiej Brytanii MAR PRO INVEST HOLDING. Profesjonalną i fachową obsługę gwarantują Polakom specjaliści w dziedzinie biznesu brytyjskiego prowadzonego w ramach UE. MAR PRO INVEST HOLDING, zarządzany jest przez Polaka, a obsługą klientów z Polski zajmują się również nasi rodacy, specjalnie kształceni i kwalifikowani w przeróżnych dziedzinach – tak aby w najdrobniejszych szczegółach doradzać przenoszącym działalność i sprawować nad nimi stałą opiekę w przyszłości. Zasługi Polaka, właściciela MAR PRO INVEST HOLDING, docenione zostały przez prestiżowe organizacje w Wielkiej Brytanii, między innymi przez Federation Small Business The UK’s Leading Business Organisation, skupiającą ekspertów w dziedzinie biznesu w UK.

aeXea Consulting, firma do której warto się zgłosić aby przenieść działalność do Wielkiej Brytanii, księgowo obsługuje obecnie ponad pięćset podmiotów, które w większej części to małe i średnie firmy operujące na rynku międzynarodowym. Dyrektor firmy Marek Niedźwiedź, został wybrany do Regionalnej Komisji (Committee) najbardziej wpływowej brytyjskiej organizacji lobbującej na rzecz małych i średnich biznesów Federation of Small Businesses. Marek Niedźwiedź wchodzi także w skład Grupy Doradczej Zarządu Komisarycznego miasta i gminy Rotherham (kadencja na lata 2015 – 2018). Jest współautorem książki Prawo w e-biznesie. To wszystko sprawia, że z nami możesz poczuć się pewnie i bezpiecznie. Z nami możesz planować swój biznes długoterminowo.

Szczegóły, pytania , wątpliwości i odpowiedzi…

Ile możesz zaoszczędzić przenosząc działalność do Wielkiej Brytanii? Każdy biznes jest inny, niemniej jednak oszczędności są duże i dochodzą nawet do 70% wszystkich kosztów prowadzenia firmy w Polsce! Chcesz dowiedzieć się ile ty możesz zaoszczędzić? Skontaktuj się ze specjalistą i uzyskaj bezpłatnej porady i wsparcia. Możesz to zrobić klikając tutaj.

Oto lista najczęściej zadawanych pytań specjalistom z aeXea przez Polaków przenoszących działalność do Wielkiej Brytanii. Warto przeczytać odpowiedzi, których udzielono poszukującym informacji. 

1. Jak długo trwa założenie spółki limited przez waszą firmę?

Od momentu przesłania nam niezbędnych dokumentów oraz płatności, których wykaz znajdziesz na naszej stronie tutaj, rejestracja trwa do 2dni roboczych. Zazwyczaj jest to jednak kilka godzin w ciągu dnia roboczego.

2. Czy muszę przyjeżdżać do Anglii, żeby spółkę zarejestrować?

Nie, nie musisz. Do Anglii musiałbyś przyjechać jeśli chciałbyś otworzyć konto bankowe dla spółki w Anglii. Więcej informacji o koncie bankowym znajdziesz w pkt. 7. Poza tym nasza firma zaleca przylecieć min. raz do roku do Anglii na jeden dzień, ale na to masz kilka miesięcy od założenia spółki. Po co przylatywać do Anglii? – dowiesz się jak już zostaniesz naszym klientem.

3. Czy spółka limited lub ja, jako jej dyrektor, płacimy jakieś składki typu polski ZUS?

Nie. Ani spółka ani Ty jako dyrektor nie płacicie takich składek. Ty – dyrektor w swojej spółce, możesz pracować na jej rzecz bez żadnych formalnych umów czy też składek typu ZUS. Niemniej jednak w pewnych okolicznościach warto formalnie zatrudnić się w swojej spółce. O tym poniżej.

4. Po co spółka miałaby formalnie zatrudniać mnie jako dyrektora?

Warto to zrobić w przypadku kiedy spółka ma większy przychód niż koszty i będzie musiała zapłacić podatek dochodowy tzw. Corporation Tax. Wtedy wypłaty dla dyrektora / dyrektorów są w 100% jej (prawie darmowym) kosztem i znacząco obniżają dochód do opodatkowania. Zatrudnienie siebie jako dyrektora jest również głównym sposobem na to, jak wypłacać sobie pieniądze ze spółki.

5. Ile kosztowałaby operacja zatrudnienia mnie w mojej spółce i co wtedy ze składkami typu ZUS?

W Anglii jest dość wysoka kwota wolna od podatku oraz kwota zwolniona z angielskiego ZUSu dla osób fizycznych. Co to oznacza? Oznacza to, że zatrudniając Ciebie formalnie w Twojej spółce jako dyrektora i wypłacając Ci pensję w wysokości do £671 / miesiąc (czyli ok. 4 tys. PLN / miesiąc), nie zapłacisz nic na angielski ZUS ani też na podatek dochodowy.
Cała ta kwota wynagrodzenia stanowi koszt dla Twojej spółki. Operacja taka wiąże się z koniecznością dodatkowej rejestracji Twojej spółki do HMRC jako pracodawcy. Wiąże się to również z koniecznością wystawiania przez nas co miesiąc tzw. payslip (czyli odcinka Twojej wypłaty) i przesyłania informacji o wysokości Twojej wypłaty do angielskiego urzędu skarbowego (czyli HMRC; w Anglii nie ma odpowiednika polskiego ZUS-u). Będzie to dodatkowy koszt dla Ciebie ale relatywnie niski (tu kliknij i zobacz koszty) w porównaniu do korzyści jakie Twoja spółka i Ty dzięki tej operacji zyskacie. Jeśli nie posiadasz angielskiego numeru ubezpieczenia, tzw. National Insurance Number a chciałbyś być formalnie zatrudniony jako dyrektor, wtedy nasza usługa tymczasowy nominee director może pomóc.
Ważne: pensję dyrektorską powinieneś zgłosić do rozliczenia rocznego w Polsce. Nie będzie ona tam opodatkowana, ale jeśli masz inne przychody w Polsce to podniesie ona podstawę do opodatkowania tych innych przychodów.

6. Ile wynoszą podatki dla spółek limited w Anglii i kiedy się je płaci?

Podatek dochodowy dla spółek (Corporation Tax) wynosi 20% (będzie obniżony do 18% do roku 2020r). Podatek ten musi być zapłacony w terminie do 9-ciu miesięcy od zakończenia roku podatkowego spółki. Spółka kończy swój rok podatkowy po 12-tu miesiącach od startu działalności. Jeśli spółka nie jest płatnikiem VAT to księgowość może być robiona tylko raz do roku.

Podstawowa stawka podatku VAT wynosi 20%. VAT rozliczany jest kwartalnie (są również inne opcje). Obowiązek rejestracji na VAT spółki mają po przekroczeniu £82tys. (czyli ok. 490tys. PLN) obrotu za ostatnie 12 miesięcy. Niemniej jednak często spółki mają obowiązek rejestracji na VAT w kraju, w którym osiągają przychody, czyli np. w Polsce, na zasadach danego kraju. VAT jest zagadnieniem nieco bardziej skomplikowanym dlatego pozostań z nami w kontakcie – polecamy skorzystać z płatnej Konsultacji Skype z naszym specjalistą, który omówi to zagadnienie z Tobą.

Podatki związane z wynagrodzeniem dla pracowników / dyrektorów są dwa: NICs (odpowiednik polskiej składki ZUS) oraz PAYE Tax. Oba te podatki w zależności od wysokości pensji stanowią od kilku do kilkudziesięciu procent całej kwoty wynagrodzenia. Jednakże do kwoty wynagrodzenia w wysokości £8060 rocznie, wynoszą one zero. Zobacz ile wynoszą kwoty wolne od podatku tutaj.

7. Co jeżeli chodzi o konto bankowe?

Spółka może mieć konto w Polsce lub Anglii. Jeśli chcesz mieć konto dla spółki w Polsce zapytaj się w kilku bankach w Twojej miejscowości jakie dokumenty będą one potrzebować do tej operacji. Zdarzało się, że niektóre banki otwierały konta dla naszych klientów bez żadnych dodatkowych dokumentów. Obecnie jednak banki mogą wymagać dodatkowych dokumentów tj.: tzw. Apostille do dokumentów rejestracyjnych spółki lub tzw. certified Certificate of Incorporation. Co to jest Apostille? – za naszym pośrednictwem prawnik, z którym współpracujemy, składa wniosek do brytyjskiego biura spraw zagranicznych (Foreign and Commonwealth Office) o wydanie Apostille do dokumentów spółki. Urząd ten bezpośrednio wysyła je do Ciebie. Operacja ta trwa ok. 14dni. Ważne – dowiedz się dokładnie do jakiego dokumentu bank wymaga Apostille. Czasem wystarczy przedłożyć tzw. certified (certyfikowany) Certificate of Incorporation. Jest to dokument wystawiany i podpisany przez urzędnika Companies House – tu kliknij i zobacz koszty. Czasem też banki chcą tłumaczeń przysięgłych do dokumentów rejestracyjnych spółki na język polski. Jako nasz klient otrzymasz od nas informację w jakim banku jest najmniej formalności i kosztów żeby takie konto otworzyć. Będziesz również mógł zlecić to nam.
Żeby założyć konto w banku angielskim wymagana jest Twoja osobista wizyta (wszyscy dyrektorzy i udziałowcy spółki). Niestety banki dzisiaj niechętnie zakładają konta firmowe jeśli dyrektor i udziałowiec nie ma żadnej historii kredytowej w tym kraju i nie jest rezydentem w tym kraju. Próbujemy temu zaradzić poprzez m.in. lobbing w organizacjach pro-biznesowych (zobacz tutaj).

8. Co to jest certyfikat rezydencji podatkowej spółki?

Certyfikat rezydencji podatkowej to dokument potwierdzający, że Twoja spółka jest rezydentem podatkowym określonego kraju (w tym przypadku Anglii), czyli jej dochody podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym w kraju wystawiającym certyfikat – od całości jego przychodów. O taki certyfikat może np. poprosić Ciebie firma – twój klient, kiedy będziesz wystawiał jej fakturę. Spotykamy się z takim wymogiem głównie w branżach gdzie mamy do czynienia z tzw. ‚podatkiem u źródła’. Wyrobienie certyfikatu rezydencji podatkowej może potrwać od 30 do 90dni i wiąże się z opłatą zgodnie z naszym cennikiem tutaj. Obecnie jednak wyrobienie takiego certyfikatu jest nieco bardziej skomplikowane dlatego pozostań z nami w kontakcie – polecamy skorzystać z płatnej Konsultacji Skype z naszym specjalistą, który omówi to zagadnienie z Tobą.

9. Czy spółka limited może zlecić pracę na podstawie umowy o dzieło / zlecenie osobie mieszkającej w Polsce? I gdzie taki zleceniobiorca zapłaci podatek od tej umowy?

W Wielkiej Brytanii generalnie nie funkcjonują w obiegu umowy cywilno – prawne na wzór polskiej umowy o dzieło / zlecenia. Ale czasem można z tego skorzystać. Wg nas taka umowa nie może nosić znamion stałego zatrudnienia (czyli może być podpisywana sporadycznie) oraz nie powinna przekraczać kwoty wynagrodzenia ok. 600 funtów. Konieczność rozliczenia się zleceniobiorcy z tych dochodów zależeć będzie od jego rezydentury podatkowej. Każdy kraj inaczej określa warunki uzyskania rezydencji podatkowej w danym kraju. W Polsce pojęcie to wiąże się z tzw. nieograniczonym lub ograniczonym obowiązkiem podatkowym. Oznacza to, że osoba posiadająca nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce (czyli polski rezydent podatkowy) rozlicza w Polsce dochody uzyskane w Polsce i za granicą; osoba posiadająca ograniczony obowiązek podatkowy w Polsce (czyli obcy rezydent podatkowy) rozlicza w Polsce jedynie dochody uzyskane w Polsce.

Co oznacza nieograniczony obowiązek podatkowy? Podlegają mu osoby, które spełniają taki oto warunek:

  • posiadają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub przebywają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Tak czy inaczej, to zleceniobiorca ma obowiązek rozliczenia podatku z tytułu takiej umowy.

10. Co to jest National Insurance Number i czy muszę go mieć?

Na język polski można go tłumaczyć jako numer ubezpieczenia społecznego lub numer identyfikacji podatkowej. Można go porównać do polskiego PESELu lub prywatnego NIPu. Numer ten może Ci być potrzebny jeśli Twoja spółka będzie chciała zatrudniać pracowników / dyrektorów. Podczas zgłaszania spółki jako pracodawcy (żeby uzyskać tzw. numer PAYE) niezbędnym jest podanie NINu jednego z dyrektorów spółki. Można jednak nie mieć NINu i zatrudnić się w swojej spółce – podczas zgłaszania spółki jako pracodawcy, można skorzystać z naszej usługi ‚tymczasowy nominee director’. Numer NIN tak czy inaczej może wyrobić osoba, która mieszka w UK na stałe.

11. Czy mogę używać firmowego konta dla moich celów prywatnych?

Nie można mieszać finansów prywatnych i firmowych na koncie bankowym spółki. Księgowy może zaliczyć takie wydatki prywatne na poczet pożyczki dla dyrektora, która może być opodatkowana. Optymalnym jest, jeśli na wyciągu bankowym spółki pokazane są tylko i wyłącznie operacje biznesowe spółki.

12. Moja spółka ma dużo większe przychody niż koszty. O jakich kosztach być może nie wiem, które mogłyby zredukować podatek do zapłaty?

W tym celu powinieneś być z nami w kontakcie od początku twojej działalności. Oto niektóre przykłady kosztów, o których możesz nie wiedzieć:

  • zatrudnienie Ciebie jako dyrektora (patrz wyżej pkt. 4 i 5);
  • delegacje zagraniczne;
  • paliwo do samochodu (patrz pkt. 18);
  • ryczałt za używanie swojego mieszkania jako biura.
  • Oczywiście muszą to być koszty realnie poniesione przez spółkę i potencjalnie
  • przyczyniające się do uzyskania przychodów przez twoją firmę teraz lub w przyszłości.

13. Czy mogę wystawiać faktury w walucie polskiej?

Jeśli współpracujesz z naszą firmą to tak, możesz. Faktury możesz wystawiać i przyjmować w funtach, złotówkach lub innych walutach. Nasi księgowi przeliczają wtedy każdą transakcję na funty po kursie, który raz na miesiąc podaje HMRC.

14. Czy mogę wystawiać faktury w języku polskim?

Jeśli współpracujesz z naszą firmą to tak, możesz.

15. Czy wasza firma jest autoryzowanym agentem HMRC czyli brytyjskiego urzędu skarbowego?

Generalnie każda firma księgowa może zarejestrować się jako autoryzowany agent HMRC. Niemniej jednak nie może tego pokazywać na swojej stronie internetowej a tym bardziej umieszczać np. logo HMRC. Jest to zabronione przez prawo. Nasza firma jest autoryzowanym agentem HMRC.

16. Czy aeXea udostępni mi jakiś program do wystawiania faktur?

Tak. Z chwilą gdy zostaniesz naszym klientem otrzymasz link do darmowego programu, dzięki któremu wystawisz profesjonalną fakturę. Program posiada dużo więcej opcji do zarządzania finansami firmy. Jest on w języku angielskim ale jego używanie jest proste i intuicyjne. Możesz też używać innego dowolnego programu do wystawiania faktur.

17. Czy prowadząc spółkę limited i będąc w niej zatrudnionym dyrektorem, mogę korzystać z brytyjskiego ubezpieczenia zdrowotnego jeśli na stałe mieszkam poza UK?

Nie, nie ma takiej (legalnej) możliwości. Zalecamy ubezpieczyć się wtedy prywatnie. Można też korzystać z ubezpieczenia małżonka (jeśli takie posiada).

18. Piszecie w pkt. 12, że wydatki na paliwo do mojego samochodu mogą być kosztem dla spółki. Jak to rozliczać i czy powinienem zbierać rachunki za to paliwo?

Tak, paliwo do samochodu może być kosztem dla spółki. Jest to, obok pensji dyrektorskiej, sposób na to jak możesz wypłacać pieniądze ze spółki. Są to pieniądze nieopodatkowane dla Ciebie. Można to zrobić na różne sposoby ale zazwyczaj najlepszą formą jest ryczałt za każdą przejechaną służbową milę w wysokości £0.45. Nie potrzebujemy wtedy na to żadnych rachunków. Jako nasz klient otrzymasz od nas specjalną formatkę do wypełniania – milówkę. Po przejechaniu 10 tys. mil służbowych w roku ryczałt ten wynosi już £0.25. Ważne jest, żeby samochód był własnością (lub współwłasnością) dyrektora.
Jeżeli jesteś płatnikiem VAT i chciałbyś odzyskać VAT na podstawie milówki (kilometrówki) to bądź z nami w kontakcie gdyż zasady wtedy są nieco inne. Więcej o wykorzystaniu samochodu w spółce limited znajdziesz na naszym webinarium tutaj.

19. Czy posiadając zarejestrowaną działalność gospodarczą w Polsce jako osoba fizyczna i jednocześnie będąc zatrudnionym jako dyrektor w spółce limited, mogę wyrejestrować się z ZUSu w Polsce?

Nie. Jeśli masz zarejestrowaną działalność gospodarczą w Polsce i mieszkasz w Polsce to powinieneś opłacać składki ZUS w Polsce. Zatrudnienie się jako dyrektor w spółce limited nie zwalnia z takiego obowiązku, wbrew temu co mówią firmy od tzw. optymalizacji ZUS. Przeniesienie działalności z Polski do Wielkiej Brytanii i zamknięcie działalności w Polsce, w sposób oczywisty taki obowiązek opłacania składek ZUS w Polsce znosi.

Jakie warunki należy spełnić aby otrzymać emeryturę w UK?
Od 6-go kwietnia 216r zaczną obowiązywać nowe zasady dotyczące emerytury na Wyspach:
– należy uzbierać w UK min. 10 lat okresu składkowego, do którego może zaliczać się np. nasze zatrudnienie;
– żeby rok naszej pracy kwalifikował się do emerytury, nasze zarobki muszą być w danym roku wyższe niż tzw. Lower Earnings Level. W roku podatkowym 2015/16 kwotaLEL wynosi £5824 / rok czyli £485 / m-c czyli £112 / tydzień (kwota ta rośnie każdego roku);

20. Czy jako udziałowiec i dyrektor spółki ltd powinienem posiadać adres zamieszkania w Anglii? Czy wasza firma udostępnia taki adres zamieszkania?

Udziałowcem i dyrektorem w spółce limited może być osoba, która mieszka na stałe np. w Polsce. Nie możesz fikcyjnie mieszkać w Anglii gdyż jest to łamaniem prawa. Nasza firma nie oferuje adresów dla osób prywatnych i zdecydowanie odradza takie praktyki. Znajomość prawa brytyjskiego, unijnego i polskiego, pozwala nam na znalezienie legalnych sposobów prowadzenia takiej spółki i opodatkowania dochodów – jej oraz dyrektora, w UK.

KONTAKT Z aeXEA – KLIKNIJ TUTAJ

Skorzystaj też z szeregu publikacji na bloku prowadzonym przez specjalistów aeXeakliknij tu.

Komentarze